Financieringsaanvraag van een bedrijf zoals Vingino

Vingino kinderkleding

We kregen enkele weken geleden een aanvraag binnen voor een lening van een kledingbedrijf. Het was een kledingbedrijf was een lening wilde afsluiten om verder te kunnen groeien. Dit was een interessante case voor ons, omdat het businessplan van dit bedrijf erg goed was.

Dit bedrijf was een product van kinderkleding. Kinderkleding is een redelijk groeiende branche in Nederland. Het lijkt erop dat ouders steeds meer waarde hechten aan niet alleen stevige kleding, maar ook aan kleding die er goed en trendy uitziet. Ze willen hun kinderen graag goed de deur uit sturen. Zowel op straat als op school mogen kinderen er tegenwoordig zogenaamd ‘leuk’ uitzien. Vanzelfsprekend, zo denken veel ouders. Maar er hangt wel een prijskaartje aan deze wens.

Duurzame kleding

 

Kleding van goede kwaliteit is namelijk relatief duurder dan kleding van een slechte kwaliteit. Ik hoor u denken: Maar goedkoop kan ook duurkoop zijn. Dat klopt. Daarnaast: het is in Nederland voor consumenten steeds belangrijker dat het productieproces ook duurzaam is. Dit betekent dat er geen sprake is van slavernij of kinderarbeid in het productieproces van de kleding. Bovendien is het hierin belangrijk dat ook de werknemers in de fabrieken waar de kleding wordt geproduceerd, een eerlijk loon krijgen. Als deze duurzaamheidsfactoren vertalen zich in een hogere kostprijs van het product in de winkel.

Daarom komt bij dat het productieproces van kwalitatief goede kleding duurder is. Ook dit vertaalt zich door naar een hogere prijs van het eindproduct.

Online kleding kopen van Vingino

Toch hebben ouders deze hogere prijs er graag voor over. Het aantal kinderkleding winkels, maar ook kinderkledingproducten groeit gestaag. Een nieuw element hierin zijn de online kledingwinkels. Steeds meer consumenten kopen allerlei waar liever online. Dat is namelijk makkelijker, sneller en vaak goedkoper doordat goede producten en prijzen makkelijker online kunnen worden gevonden dat in offline winkels.

We nemen als voorbeeld het kinderkledingmerk Vingino. Wanneer we zoeken naar kinderkleding, komen we in Google snel op Vingino. Vingino wordt vooral veel verkocht via de kinderkleding webshop Amazingkids.nl. Deze webshop verkoopt verschillende merken van kinderkleding. Erg interessant. Natuurlijk hoort Vingino hier dus ook bij.

Het interessante hierin is dat wanneer een consument online zoekt naar een bepaald kledingmerk, hij of zij niet uitkomt bij de website van het merk zelf, maar bij grote webshops. Deze webshops, zoals Amazingkids.nl, zijn gegroeid tot een autoriteit in hun eigen branche.

 

We adviseerde het kledingmerk wat bij ons een aanvraag had ingediend dus ook om zich met name te richten op verkoop via online kanalen. Financieel gezien lijkt het voor een producerend bedrijf om zelf online te verkopen in plaats van te verkopen via derden. Toch raden wij dit niet aan. Er zijn nou eenmaal actoren online actief die een autoriteit zijn in een bepaalde branche. Deze websites en webshops hebben een grote (vaste) klantenkring en worden zeer makkelijk online gevonden via andere websites en via Google. Een nieuw bedrijf en nieuwe website zal hier niet mee kunnen concurreren.

Richt je dus op het verkopen van je producten via grotere spelers in de sector en probeer niet als kleine, nieuwe speler te concurreren met grote spelers in een online omgeving. Dit zal je niet gaan lukken!

 

Ga terug